Lek Lu

Thursday 13 October 2016

Terdapat 3 Jenis Air Mata

Imej dari Liputan6.com

Oleh: Aimi Nordin Sumber: cnnindonesia

Yang kita tahu hanyalah menangis apabila sedih, gembira, kecewa dan sebagainya. Air mata berkait besar dengan emosi yang kita alami. Tapi tahukah kita sebenarnya air mata pun ada macam-macam jenis tau. Ada 3 jenis kesemuanya.

 1. Air mata Basal

Tahu tak sebenarnya air mata sentiasa ada kat dalam mata kita. Air mata ni tujuannya untuk melindungi mata daripada habuk atau debu yang masuk. Cuba tengok mata anda dekat-dekat kat cermin memang sentiasa berair kan?

2. Air mata Reflek

Air mata reflek pula apabila mata kita memberi respon terhadap sesuatu benda contohnya macam kita menangis bila potong bawang. Bila kita kupas bawang sebenarnya ada reaksi kimia yang terjadi. Reaksi ini mengubah sulfoksida (zat yang membuat aroma bawang begitu menyengat) menjadi asam sulfenic.

Jadi mata kita seakan kena sengat dan menghasilkan air mata sampai tak terkawal dah. Air mata yang keluar tu buang zat dan partikel yang dapat membahayakan mata.

3. Air mata Emotional

Haaaa, air mata emosi ni jadi bila kita sedih, gembira tu la. Betul tak bila kita nangis emosi ni kita akan rasa lebih lega selepas tu? Sebabnya air mata emotional ni fungsinya untuk menstabilkan perasaan kita. Air mata emosional mengandungi kadar stress yang lebih tinggi. Ada ACTH dan enkephalin, sebuah endorfin dan pembunuh rasa sakit yang dialami, yang dipercaya dapat menenangkan emosi seseorang.

No comments:
Write comments